Projekt Moda u tranziciji je u 2023. fokusiran na analizu modnog sadržaja u dnevnim novinama Večernji list (period 1995.-1997.). Pregledom tiskovina uočeno je nekoliko razina modnih poruka koje se redovite prenose:
Svjetski modni trendovi koji se predstavljaju isključivo kao direktno prenesen sadržaj iz stranih modnih časopisa (fotografije nisu nastale u lokalnom kontekstu). Jezik takvih tekstova kratko i jasno sažima nadolazeće modne trendove te kako ih se kroz pravilni odabir odjevnih predmeta može vjerodostojno pratiti. (Primjeri: Neki novi jeans - sada i za grudnjak, Modni trendovi - glavno je da viri, Koža - od agresivne do klasične elegancije, Modni antikvitet - trendovi i tradicija, Baršun i devore - nježnost i estetike, Boje u sivom, Elegancija i bez kravate i sl.)
Tekstovi i osvrti na događanja u okviru domaće modne scene koji prate sajmove, natjecanja i modne revije. Vrlo često tekstovi nastaju kao kritički pogled na događanja ali jednako tako i slave uspjehe domaćih dizajnera i modnih organizatora. (Primjeri naslova: Na Mittelmodi premio 97 - Novi putevi mode, Diana Vuković prvi puta pred zagrebačkom modnom publikom - More i mitologija, Moda na ZG način, Modna pamet u NSB-u, Provokativni Liscnim modni show u zagrebačkom hotelu Sheraton - Radost tijela i slatki pakao za oči…, Odskočna modna pista, Modna jesen u Zagrebu - pouzdano, bez hirova, Modna ponuda jesenskog Intertekstila - carstvo kostima i odijela, U dvorcu Bežanec - modne laste, Izložba Lepoglavska čipka - prve modne instalacije, Nagrade 44. međunarodnog tjedna kože, obuće i odjeće Zagrebačkog velesajma - Ukorak s kakvoćom, Modni performance Ivane Popović - Dnevnik modne žrtve, U muzeju suvremene umjetnosti - modna procesija i sl.)
Iscrpno novinarsko i sponzorsko praćenje izbora ljepote s naglaskom na sve krugove izbora za Miss Hrvatske, praćenje privatnog života modela te također medijsko izvještavanje o aferama koje su pratile izbore (Primjeri naslova: Hrvatske ruže u Umagu, Festival mode i ljepote na Forumu, Biramo najljepše od najljepših, Osamnaest snova za jednu krunu, Tresao se Poljud, a i cili Split, Miss Hrvatske i najljepša Europljanka u subotu se više nego uspješno otisnula u svijet - Branka osvaja Italiju, Sretno za zelenookog anđela iz Umaga, Vanja Rupena - došlo mi je da plačem pa da vrištim od sreće, Urnebesan doček novoj Miss Hrvatske Vanji Rupeni u Umagu - Vanja, to je naša Vanja!, Vanja Rupena je zakinuta za krunu Miss Hrvatske, U nedjelju se bira ljepotica Hrvatske 1996. - finalistice su u Splitu, Najljepše želje novoj hrvatskoj Miss, Miss Hrvatske Vanja Rupena ekskluzivno za čitatelje Večernjeg lista iz Bangalorea - Ni ptica nam ne može prići, Hoće li Martina otvoriti modi show,. i sl.)
Često popratni sadržaj koji se nalazi u oglašivačkom prostoru upućuje na odijevanje i prisutnost mode u svakodnevici grada. Niz članaka predstavlja domaće i strane modne brandove koji se mogu kupiti u Zagrebu, povoljne ponude i sniženja te vrlo bazične modne kampanje dostupnijih brendova. Posebno je vidljiva rubrika Povoljnije koja prati cijene po gradovima i nudi čitateljima uvid u nešto jeftinije mogućnosti za potrošnju. (Primjeri naslova: Ili swish … ili niš… Swish jeans - moda za djevojke istančanog ukusa, Šimecki - veliko božnićno sniženje cijena (prodaja na 6 rata i na čekove), The city of Dkny - vrijeme je darivanja, Kakva je ponuda sezonske odjeće i obuće u zagrebačkim prodavaonicama - dvije plaće za jesensku garderobu, Big star novosti - najnoviji trapez jeans za djevojke koji je već osvojio svijet, Zašto velike svjetske kompanije presporo stižu u Hrvatsku - roba utire put novcu, Prajs - ponuda o kojoj ste do sada samo sanjali i sl.)
Iznesen pregled novinskih članaka predstavlja bazu za daljnji istraživački rad koji će se usmjeriti na istraživanje prodora kapitalizma na području mode u tranzicijskoj hrvatskoj realnosti. Kroz medijsku analizu te razgovor za kazivačima (akterima tadašnje modne scene te protagonistima modnih događanja) postavlja se osnova za kritičko čitanje lokalne modne povijesti u odnosu na globalna modna zbivanja. Istraživanje će biti objavljeno u 2024. u okviru publikacije koju priređuju Caroline Stevenson i Serkan Delice (London College of Fashion).
* Projekt je podržan od Ministarstva kulture i medija RH i Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i šport Grada Zagreb, za 2023. g.
* Fotografije: CIMO arhiv
* Copyright © cimo – centar za istraživanje mode i odijevanja. Sva prava pridržana.